Mentor Pelaburan EMAS & PERAK Fizikal

Sunday, March 11, 2012

Wawancara antara Pihak Public GOLD & Pokli untuk dimuatkan dalam Newsletter keluaran kedua tahun 2012



Untuk keluaran newsletter kedua tahun 2012 pihak Public Gold akan memaparkan wawancara santai antara Public GOLD bersama ikon terkenal dalam pelaburan emas & perak.Ikon yang dimaksudkan adalah Encik Mohd Fazli Ismail (Pokli).Beliau merupakan ikon pelaburan emas & perak yang sangat popular sekarang ini. Banyak berkongsi tentang ilmu pelaburan & perniagaan emas menerusi blog www.pokli.com & seminar percuma di seluruh Malaysia. Tujuan adalah untuk berkongsi dan mendapat manafaat daripada pengalaman beliau yang telah mengorak langkah & Berjaya dalam pelaburan & peniagaan ini.

PG : Tahniah Pokli kerana menjadi Icon dalam pelaburan Emas & Perak di Malaysia. Nama Pokli dah sinomin dengan Pelaburan & Perniagaan EMAS & PERAK Public GOLD
Pokli : Alhamdulillah syukur pada Allah s.w.t atas pujian & pencapaian yang telah diterima. Saya tidak meminta untuk mendapat pujian & pengiktirafan dalam bidang ini. Cukup menyedarkan masyarakat kepentingan menyimpan emas & perak fizikal sebagai portfolio pelaburan selain dari pelaburan hartanah, insuran, unit amanah & simpan wang fiat di dalam bank. Menyimpan dalam banyak bakul pelaburan! Tapi saya rasa terharu ada yang mengelar saya Ikon dalam pelaburan Emas & Perak, terima kasih atas sokongan anda semua!


Pokli : Bagaimanakah Pokli mula melibatkan diri di dalam bidang pelaburan emas?
Pokli : saya mula mengenali Public GOLD pada tahun 2008 melalui pembacaan di blog Mahaguru Syukor Hashim iaitu www.jutawanemas.com. Saya sebenarnya mencari peluang untuk menambahkan pendapatan melalui melabur dalam emas & perak. Blog tersebut menjadi “turning point” kepada saya untuk menambah ilmu dalam emas & perak. Mulanya pada bulan march 2009 saya berjumpa dengan En. Syukor Hashim & menuntut ILMU tentang pelaburan emas & perak dengan beliau. Pada bulan Mac 2009 saya mendaftar sebagai pengedar. Jumlah emas tersebut saya gunakan sebagai pelaburan dan modal untuk berniaga.


PG : Bagaimanakah timbulnya minat Pokli untuk melibatkan diri dalam bidang emas?
Sebenarnya saya minat untuk jana pendapatan tambahan kerana dunia sekarang kalau hanya mengharapkan gaji tetap bulan memang tidak pernah mencukupi. Kehidupan saya sebelum ini ada masalah kewangan seperti masalah kad kredit, hutang kereta, hutang rumah dan tiada simpanan berkala .Apabila mengetahu ilmu tentang emas & perak contohnya salah satu yang best tentang emas ini kadar kenaikan harga emas meningkat setiap tahun purata 20-25%. Apabila saya simpan emas, nilainya meningkat setiap tahun…wow..Kenapa tidak saya sendiri memiliki emas & menjana pendapatan melalui kenaikan harga emas  tersebut. Tanpa berbuat apa pun nilai harta emas kita meningkat .Emas juga merupakan simbol kekayaan & kejayaan. Dengan memiliki emas saya telah menjadi seorang yang kaya & Berjaya!


PG : Adakah pokli sendiri berkeinginan untuk membuka perniagaan ini?
Pokli : pada mulanya saya cuma ingin mengambil keuntungan di atas kenaikan harga emas tersebut. Tetapi apabila Pihak public Gold memberi peluang untuk menjana pendapatan melalui perniagaan emas & perak menyebabkan saya teruja dan terus mendaftar sebagai pengedar. Pepatah 9/10 pendapatan berpunca dari perniagaan menarik minat kepada saya untuk terlibat. Alhamdulillah dengan keuntungan menyimpan emas & perak serta peluang sebagai peniaga emas & perak sedikit sebanyak dapat menghasilkan pendapatan yang sangat lumayan. Walaupun tiada simpanan disebabkan keinginan yang mendalam saya sanggup berkongsi dengan pasangan untuk membeli emas & perak untuk dijadikan modal perniagaan saya.

PG : Apakah masalah yang mula2 terlibat dlm perniagaan emas?
Pokli : Masalah? Saya tidak nampak itu sebagai masalah.kerana sebelum ini pun saya memang sudah terlibat dalam dunia perniagaan. Apa yang saya belajar sebelum ini diadaptasikan dalam peniagaan ini. saya anggap perniagaan emas & perak ini adalah perniagaan saya! Saya mendapat keuntungan di setiap urusniaga yang berlaku.bukan setakat simpan emas. Jadi setiap masalah saya anggap sebagai satu situasi yang perlu diselesaikan. Contoh sebagai peniaga emas situai saya menyelesaikan banyak masalah orang-orang kaya! Mereka mempunyai duit yang banyak yang perlu dilaburkan & memerlukan penyelesaian seperti menyimpan emas sebagai pelindung kekayaan “wealth protection” mereka dan juga penyelesaian masalah kepada orang-orang yang ingin menjana pendapatan dengan mengambil peluang berniaga emas & perak di platform Public Gold. Saya juga telah menubuhkan syarikat Pokli Wealth Management Enterprise untuk urusniaga jual, beli & konsultan emas pelaburan.

PG : Saya yakin ramai orang kagum atas kejayaan pokli, apakah keinginan yang akan dibuat pada masa  akan datang
Pepatah ada berkata “ Untuk berjaya adalah sukar. Tetapi untuk terus menahan kejayaan di puncak , jauh lebih sukar”. Saya suka melakukan perkara-perkara yang sukar untuk Berjaya.tiada jalan pintas dalam mendapat kejayaan.sebab orang yang Berjaya adalah orang yang paling banyak melakukan kesilapan…dunia ini adalah pentas untuk belajar & membuat silap…”Univerisity of Life”…apabila membuat silap saya dapat mengambil iktibar & tidak akan melakukan silap yang sama. Keinginan saya tinggi untuk menyedarkan rakyat Malaysia yang seramai 27 juta orang sedar tentang emas & perak pelaburan disamping mengembangkan rangkaian perniagaan kepada 10,000 orang pengedar di seluruh Malaysia Insya Allah dan mengembangkan empayar perniagaan emas & perak pelaburan ke seluruh dunia seperti Singapura, Brunei, Indonesia & China.

PG : Saya mendapati pokli mengutamakan system rangkaian dan “sharing is caring” , kenapakah pokli yakin dengan kongsep ini?
Pokli : Dalam mengembangkan perniagaan emas & perak pelaburan ini.untuk membuka mata & kefahaman orang lain tentang sistem Public GOLD ini memerlukan rangkaian pengedaran yang luas dan ramai. Bayangkan apabila ramai pengedar-pengedar di seluruh Malaysia dapat memudahkan pelabur-pelabur memiliki emas & menjual kembali emas tersebut. Member nilai tambah kepada orang lain. Saya menitikberatkan keuntungan menang-menang @ “win-win situation”  & hasil keuntungan yang diperolehi dikongsi bersama agar dapat menaikkan jualan & membolehkan syarikat berkembang lebih jauh.Sistem rangkaian juga penting untuk menjadi mata & telinga dalam memberi pandangan & nasihat positif kepada peniagaan ini di samping melengkapkan diri di antara satu sama lain.Untuk saya pergi berniaga ke sesuatu tempat perlu ada wakil saya memudahkan memahami proses, keperluan, kehendak & kekangan berkongsi ilmu emas & perak.

PG: Apakah harapan pokli yang telah Berjaya membuka minda orang melayu dalam pelaburan emas & perak?
Pokli: Sebenarnya saya masih belum sepenuhnya dapat membuka minda orang-orang melayu dalam pelaburan emas & perak ini.saya memerlukan anda semua untuk sama-sama menimba dan berkongsi ilmu tentang pelaburan emas & perak.saya sarankan tingkatkan pengetahuan yang jelas sebelum melabur & jangan tamak.amalkan konsep RM1000 untuk belanja dalam mendapat ILMU dalam satu-satu pelaburan dahulu berbanding terus melakukannya. Harapan saya selepas ini setiap rumah di Malaysia mempunyai sekurang-kurangnya 250g gold bar……1 rumah 250g emas


PG : apakah pendorong kejayaan Pokli dalam perniagaan emas ini?
POKLI : Keluarga saya banyak memberi dorongan dalam mengecapi kejayaan dalam perniagaan emas & perak ini. Sebelum saya bermula menjadi pengedar emas saya merujuk kepada Ibu saya Pn Zabedah Othman yang saya akan berniaga emas & perak secara sepenuh masa. Sebelum ini saya belajar 5 tahun di Universiti dan mendapat kerja swasta di Cyberjaya dan meninggalkan gaji yang lumayan demi untuk terlibat dalam perniagaan emas & perak ini. Alhamdulillah dengan restu Ibu saya & doanya membolehkan saya mencapai kejayaan cemerlang, Serta isteri saya Pn. Normaziah Abdul Rahman banyak membantu dalam memberi semangat & berkongsi susah senang sebagai peniaga. Turut serta anak-anak saya yang memang memahami ayahnya sebagai “Tauke” Emas & Perak



PG : Apakah perancangan pokli dalam mengembangkan lagi perniagaan ?
Pokli : Saya mempunyai visi & misi  yang jelas pada tahun 2012 dan mendatang. Saya akan bekerjasama bersama-sama rangkaian pengedar untuk mendidik masyarakat Malaysia seramai 27 juta dalam mengembangkan ILMU agar mereka kenal & membuat keuntungan LUMAYAN dalam emas & perak fizikal. Setiap masa akan melakukan inovasi & transformasi bagi memudahkan mereka memahami konsep pelaburan & perniagaan .Visi menjadikan Public GOLD sebagai Platform untuk melahirkan jutawan perniagaan emas terunggul, terkemuka & terdepan dalam informasi global. Misi saya memberikan pengetahuan yang jelas sebagai nilai tambah (value added) kepada pelabur-pelabur emas sebagai rujukan utama bukan sekadar berjual beli emas. Meningkatkan nilai keuntungan lumayan kepada pelabur-pelabur.


PG : apakah Rahsia kejayaan POKLI di Public GOLD?
POKLI : Kalau rahsia memang tak boleh bagitahu…hehehe…sebenarnya saya seorang yang FOKUS. Sebab untuk Berjaya kita memerlukan usaha yang berterusan. Pepatah “Hangat-hangat tahi ayam” menjadi transformasi kepada saya untuk terus Berjaya. “Biar kecil tapi Berhasil daripada besar tapi bubar!’ membuahkan hasil yang lumayan di samping bekerja keras & komited terhadap misi & visi penubuhan syarikat Pokli Wealth Management. Saya tidak kenal erti penat & membuat perniagaan ini sebagai minat (passion) saya sendiri.seronok tengok orang lain kaya & untung dalam pelaburan emas & perak fizikal menjadikan saya ghairah berkongsi kejayaan. Saya letakkan usaha dahulu didepan berbanding hasil yang diperolehi. Walaupun ada pelabur yang Cuma ingin belajar ilmu emas saya sanggup berkongsi & tidak mengenakan apa-apa bayaran malah memberi ilmu secara percuma terutama melalui seminar percuma & penulisan percuma di laman blog www.pokli.com

PG:apakah prinsip kejayaan pokli?
Kejayaan bukanlah suatu misteri yang tidak terungkap.  Ia perlu bermula dalam fikiran sebelum ia menjadi kenyataan (Mindset setting).Untuk Berjaya kena selalu berfikiran positif..untuk  menjadi jutawan emas minda anda perlu ingat anda adalah jutawan dahulu walaupun ada belum ada 5kilogram emas ..anda  perlu memiliki minda seorang jutawan!

Terdapat tiga perkara penting yang perlu diketahui sebelum sesuatu kejayaan itu mampu direalisasikan. 

Bertanggung jawab sepenuhnya.  Yang pertama, saya perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap siapa saya, apa yang saya capai dan dimana anda berada hari ini.  Saya perlu menerimanya, walaupun pahit, tanpa menyalahkan orang lain dan persekitaran.  Sekiranya saya tidak mencapai apa yang saya inginkan maka sayalah yang bersalah, kalau bukan saya maka siapa lagi?  Maknanya kalau saya tidak mengawal haluan hidup saya maka orang lain akan menggunakan segala kebolehan dan potensi yang ada pada diri saya.  Hanya dengan saya mengakui hakikat yang penting ini, maka barulah saya boleh menjelajah kehidupan ini dengan lebih berkeyakinan.  Saya tahu yang saya punya pilihan lain, selain dari apa yang saya lakukan setiap hari.  Ingat, "Hanya saya sahaja yang boleh mengubah hidup saya, bukan orang lain". 


Mari kita imbas bagaimana Kolonel Sanders, orang yang mencipta resepi ayam goreng Kentucky Fried Chicken mencipta nama dan kejayaan.  Kol. Sanders bersara pada usia 65 tahun.  Ketika menerima duit pencen pertamanya, Kol. Sanders merasa cukup kecewa.  Beliau tidak menyalahkan orang lain kecuali dirinya terhadap jumlah kecil yang diperolehinya.  Beliau seterusnya memutuskan untuk memajukan resepi ayam goreng milik keluarganya kepada sebuah restoran.  Malangnya, hasrat beliau ditolak.  Adakah beliau berputus asa??  Tidakkk... beliau terus mengubah resepinya dan berjumpa dengan lebih ramai orang... orang ke-10 kata tidakk.... orang ke-100 kata tidakkkk... orang ke-1000 juga kata tidakkk...  Tetapi orang ke-1009 kata ... "YA..RESEPI ANDA BAGUS".  Sembilan tahun kemudian, setelah bisnesnya maju, Kol. Sanders telah menjual bisnesnya dengan harga US$2,000,000. Itulah ganjarannya bagi orang yang gigih dan sabar.  Ganjaran bagi mereka yang mula mengubah haluan hidup setelah menyedari bahawa dialah yang bertanggung jawab atas siapa dirinya hari ini; dan dialah juga yang bertanggung jawab untuk memperbaiki pencapaiannya.  Tanpa ciri-ciri ini Kol. Sanders mungkin merasa cukup sekadar menerima habuan pencen bulanan semata-mata. 


Anda juga pasti mahukan kejayaan.  Adakah anda telah berusaha ribuan kali seperti cerita Kolonel Sanders di atas???  Jauh panggang dari api.   Ramai pengedar-pengedar yang apabila bercerita tentang pelaburan emas & perak agak susah, hanya mencubanya setakat beberapa kali sahaja untuk menjual dan gagal menyakinkan mereka.  Tidak sampai pun 10 kali.  Inikah cara usaha anda yang impikan kejayaan?  Ingatlah setiap masalah itu datang dengannya penyelesaian.  Setiap cabaran itu datang dengannya habuan dan pulangannya.  Teruslah berusaha... bukan setakat sekali, sepuluh kali..malah ratusan dan ribuan kali... orang yang berjaya belajar dari kegagalan….


“Untuk Menjadi Hebat dalam sesuatu, caranya mudah sahaja.Lakukan perkara tersebut berulang-ulang kali….Untuk hebat berucap, berucap banyak kali. Untuk hebat menjual, jual banyak kali. Untuk hebat berniaga, berniagalah selalu.Practice Makes Perfect!”


Sedikit perbezaan membawa hasil besar.  Yang kedua, untuk mendapat sepuluh kali ganda kejayaan daripada orang lain bukanlah bermakna Saya perlu sepuluh kali lebih gigih, lebih kuat atau lebih bijak dari mereka.  Saya hanya perlu berbeza sedikit daripada mereka sekeliling anda.  Berbeza cara fikir, berbeza cara bertindak dan berbeza dalam menerima kenyataan hidup.  Fokuskan minda saya untuk lebih baik sedikit daripada manusia biasa.  Ini membolehkan saya memperolehi pencapaian yang luarbiasa, yang tidak terfikir oleh manusia biasa.
Cuba perhatikan peristiwa dibawah ini.  Dalam satu perlumbaan kuda, kuda yang memenangi tempat pertama akan mendapat wang tunai RM100,000 ringgit.  Kuda ditempat kedua pula mendapat RM20,000 ringgit.  Kuda ditempat pertama mendapat ganjaran lima kali ganda lebih besar dari kuda yang kedua.  Adakah ini juga bermakna kuda pertama 5 kali ganda lebih laju dari kuda yang kedua?  Atau kuda pertama berlatih 5 kali ganda lebih bersungguh-sungguh dari kuda kedua?  Atau kuda yang pertama ditunggangi oleh orang yang 5 kali lebih mahir dari kuda yang kedua?  Jawapannya pasti sahaja TIDAK.  Kuda pertama mungkin mendahului kuda kedua sekadar satu langkah sahaja ke garisan penamat.  Ada ketikanya rakaman video perlu dilihat untuk menentukan pemenang.  Mungkin kuda pertama mendahului seinci sahaja dari kuda kedua.  tetapi seinci ini memberikan pulangan 5 kali ganda lebih besar!
Begitulah juga dalam hidup ini. Saya perlu berusaha lebih sedikit dari orang sekeliling saya untuk mencapai kejayaan dalam hidup.   


Persepsi membentuk diri.  Yang ketiga ialah persepsi Saya. Iaitu bagaimana saya melihat sesuatu yang berlaku terhadap saya dan disekeliling saya.  Kehidupan bukanlah nasib tetapi lebih kepada pilihan.  Saya boleh memilih untuk senang atau susah.  Apabila saya memilih untuk hidup senang, dan sanggup berkorban untuk kesenangan maka tiada sesiapa pun yang boleh menghalang kehendak saya.  Persepsi saya terhadap sesuatu natijah pastinya mempengaruhi emosi saya.  Seterusnya ia akan mempengaruhi tindakan saya  dan seterusnya pula menentukan hasil iaitu natijah dari tindakan tersebut. 
Ingatlah, kehidupan yang tergambar dalam kotak fikiran saya adalah kehidupan yang akan anda tempuhi.  Ada orang tetap bersemangat walaupun berpuluh kali gagal sebab mereka tahu setiap kegagalan itu datang bersamanya pengajaran yang cukup bermakna.  Ubah cara fikir kita.  Ubah perancangan dan tindakan kita.  Setiap kali gagal, cuba SEKALI LAGI menggunakan pendekatan baru.  
Ingat, Kolonel Sanders gagal lebih seribu kali.  Apa yang saya perlu lakukan ialah berusaha lebih sedikit daripada manusia biasa  untuk menjadi manusia luar biasa.  Seterusnya mencapai kejayaan berlipat kali ganda seperti kisah lumba kuda tadinya.

PG : tahniah Pokli, semoga anda terus Berjaya & kaya di Public GOLD
Pokli: Terima kasih, bukan saya sahaja anda pun terpaksa kaya & Berjaya jika mempunyai ilmu yang luas tentang Pelaburan emas & perak ini.

Ingin tahu mengenai pelaburan emas & perak boleh datang ke seminar percuma saya di seluruh malaysia rujuk www.pokli.com @ datang ke Bengkel Strategi5B di Kuantan, Nilai , Alor Star & Shah Alam rujuk www.strategi5b.com

Untuk menghubungi Pokli untuk seminar & bengkel tentang emas & perak, Hubungi 019-6645066 email : admin@pokli.com

No comments: